GURKEMEJE

Den fantastiske gyldne rod

Antiinflammatorisk og styrker immunforsvaret

Gurkemejes fantastiske egenskaber

Gurkemeje har en hel del sunde egenskaber. Gurkemeje har været brugt medicinsk i århundrede, specielt i Indien, Kina og Indonesien. Her har planten været brugt mod f.eks. inflammationer, betændelsestilstande, smerter, ved udrensning, fordøjelsesproblemer, bakterier og virus, mod kræft og mod problemer med immunforsvaret generelt. Gurkemeje har igennem tiden også været brugt som skønhedsmiddel mod diverse hudsygdomme, da gurkemeje renser leveren og blodet for toksiner.
Så alle kan have gavn af gurkemeje enten som en del af kosten eller som kosttilskud.

Nemt at integrere i den daglige madlavning

Gurkemeje er nemt at integrere i den daglige madlavning, så både børn og voksne kan få glæde af den. Den kan tilsættes i gryderetter, bagværk, drysses over grøntsager, i ris eller i juicer og smoothies.
Så det er bare om at komme i gang.
Men for at få curcumins antiinflammatoriske egenskaber skal man opvarme gurkemejen, tilsætte peber og noget fedtstof.
I en gryderet er det nemt at opvarme gurkemejen, tilsætte peber og fedtstof.
Når man koger ris, skal gurkemejen koges med risen. Peber og fedtstof kan nemt tilsættes i tilbehøret til risen.
Når man bager boller skal gurkemejen tilsættes dejen, som så opvarmes ved bagning. Fedtstof og peber kan f.eks. være smør og pålæg.
Man kan også kaste sig ud i Golden Milk, som er en gammel Ayvedisk drik.

Opskrifter på Golden Milk

GURKEMEJEPASTA
KRYDDERIBLANDING

Curcumin i gurkemeje

Curcumin er den ingrediens, som vi er interesseret i i Gurkemeje. Curcumin er en kraftig antioxidant. Antioxidanter beskytter mod frie radikaler, som er skadelige for cellerne. Frie radikaler dannes naturligt i kroppen. Hvis kroppen har for lidt antioxidanter, til at bekæmpe de frie radikaler, kan der opstå oxidativt stress og det skader cellerne. Oxidativt stress er forbundet med kroniske betændelsestilstande. Der er bred faglig enighed om, at mange af de store kroniske folkesygdomme ser ud til at have en sammenhæng med akutte eller kroniske betændelsestilstande. Deraf forskernes store interesse for curcumin.

Men virker gurkemeje?

Den vigtigste ingrediens i gurkemeje er curcumin. Gurkemeje er et gult krydderi, som giver karry den gule farve. Der bliver forsket meget vedr. curcumins effekt.

Humør og hukommelse: Et studie fra UCLA, offentliggjort i American Journal of Geriatric Psychiatry viser, at curcumin har en positiv effekt på hukommelsen. 40 personer i alderen 50-90 år med milde hukommelsesproblemer har deltaget i studiet, hvor de gennem halvandet år enten har taget 90 mg curcumin eller et placebo-præparat. Her viste det sig, at de testpersoner, der indtog curcumin, oplevede betydelige forbedringer på deres hukommelse og opmærksomhedsevner.

Antiinflammatiorisk: At curcumin er antiinflammatorisk blev vist ved et andet studie med 45 personer med leddegigt (rheumatoid arthritis) viste at 500 g curcumin dagligt reducerede ledsmerter mere end 50 g normal medicin mod leddegigt. Så store mængder curcumin er svært at spise sig til. Derfor suppleres med gode kosttilskud med curcumin fra gurkemeje.

Fordøjelse: Studier har også vist at gurkemeje kan hjælpe mennesker med ulcerative colitis med at opretholde en bedre fordøjelse.

Kræft: Der forskes også meget i curcumins effekt mod kræft. Og der er i forsøg med mus vist rigtig gode resultater.

Bivirkninger: Der er ingen studier, der viser alvorlige bivirkninger ved curcumin, som er det aktive stof i gurkemeje. Curcumin kan muligvis ved store mængder påvirke effekten af vigtig kræftmedicin. Snak derfor altid med din læge inden du tager store mængder af curcumin.

FIND VEJEN TIL EN SUNDERE LIVSSTIL

Vejen til en sundere livsstil er langt nemmere med en kostvejleder ved din side.
Lad os starte din rejse sammen.

SE PAKKER